whatsapp

מד סטורציה, Pulse Oximeter

מד סטורציה או בשמו המקצועי הנוסף – פולס אוקסימטר (Pulse Oximeter), הוא מכשיר רפואי המיועד למדידת רמת החמצן בדם. הבדיקה מתבצעת בצורה לא פולשנית, קלה ופשוטה, והיא אפילו אינה מחייבת שיתוף פעולה מלא מצד המטופל.

אופן השימוש במד סטורציה

השימוש במד סטורציה ביתי או כזה שנמצא במוסדות רפואיים שונים לרבות בתי חולים, הוא מאוד פשוט. כל מה שצריך לעשות הוא לאחוז באמצעות האטב הנמצא בקצה המכשיר את קצה אחת מאצבעות המטופל, ולהפעיל את המכשיר. בתוך מספר שניות מתקבלת על הצג התוצאה, המציינת את אחוז החמצן בדמו של הנבדק.

מהי רמת החמצן הרצויה ומה אומרת תוצאה נמוכה יותר?

רוויון החמצן בדם מבטא את אחוז ההמוגלובין שקשור לחמצן מתוך כל ההמוגלובין שנמצא בגוף. במצב תקין ובריא, כאשר אדם שואף אוויר לריאות, החמצן מגיע אל כלי הדם בריאות ושם נקשר אל ההמוגלובין. ההמוגלובין מוביל את החמצן את הרקמות, שם רמתו נמוכה, ומשחרר אותו למען תפקוד תקין של הגוף. 
אחוז החמצן בדמו של אדם בריא הוא 96%, אחוז שמשמעו היא שרווית החמצן בגוף תקינה לחלוטין. במקרה שבו רמת החמצן נמוכה יותר בצורה משמעותית, צריך לשקול התערבות רפואית החל ממתן עזרה ראשונה ועד לפינוי לקבלת טיפול בבית החולים.
אחרי הכל, כאשר רמת החמצן בדם יורדת, הדבר מעיד על פגיעה ברמת החמצן המגיעה למוח ולשאר חלקי הגוף. כאשר לגוף ולמוח אין מספיק חמצן – הפעילות התקינה שלהם עלולה להיפגע. ישנם מצבים שונים בהם יכולה להיות ירידה בכמות החמצן, כגון דלקת ריאות, אסתמה ועוד. לאור זאת, כאשר אדם מתלונן על מחלה מסוימת, בעיקר כזו הקשורה לנשימה, חשוב מאוד לנטר את רמת החמצן בדמו.

איך מד סטורציה מודד את רמת החמצן בדם?

המוגלובין קשור לחמצן מחזיר אור בצורה שונה מהמוגלובין שאינו קשור לחמצן. מכשיר סטורציה כולל מנורה המפיקה אור אדום בשני אורכי גל, וגם חיישן מיוחד. חיישן ייעודי זה יודע לקלוט את החזרי האור מההמוגלובין, והמכשיר מעבד את הנתונים האלה ומחשב את הסטורציה – רמת החמצן – באחוזים.

נתונים נוספים שניתן להפיק ממד סטורציה

מד סטורציה אצבע מספק לנו, כאמור, מידע מיידי אודות מצב החמצן בגוף. בנוסף, מספק המכשיר מידע לגבי הדופק (מספר פעימות הלב בדקה), וכך אפשר לקבל עוד אינדיקציה לגבי מצבו של המטופל. כאשר מקבלים את הנתונים הללו לגבי מצב הנשימה ומצב הלב של המטופל, הדבר מהווה חלק נוסף בתמונה הכללית ומאפשר לצוות המטפל לקבל החלטות לגבי המשך הטיפול.

היכן נמצא מד חמצן בדם?

מד חמצן בדם נמצא בכל מוסד המספק שירותי רפואה באופן שוטף, לרבות מרפאות ראשוניות, מוקדי שירות רפואיים, מרפאות שיניים, מרכזים לטיפול בחמצן, בתי אבות וכמובן – בתי חולים. אבל, אם בעבר הדרך היחידה למדוד את רמת החמצן בגוף היתה לגשת אל אחד מהמוסדות הרפואיים הללו, הרי שהיום אנשים הסובלים ממחלות נשימה (אסתמה, ברונכיט, דלקת ריאות) או ממחלות לב כרוניות, כמו גם אנשים המשתמשים באופן קבוע במכשירי חמצן, בהחלט יכולים להחזיק ברשותם מכשיר סטורציה ביתי. מד סטורציה כזה הוא מכשיר קטן ממדים אשר אפשר להכניס לכל תיק, ואשר בלחיצת כפתור אפשר להפעילו ולדעת מה מצבו של החמצן. גם אם מדובר בתינוקות ופעוטות אשר זקוקים לניטור לאורך זמן של רמת החמצן בדם, ניתן לרכוש מד סטורציה לתינוק ולבצע את הניטור באופן עצמאי. 

מד סטורציה – מחיר

מחירו של מד סטורציה ביתי אינו גבוה במיוחד ועומד על 300-200 ₪ בממוצע. כמובן שישנם גם מכשירים משולבים שיעלו יותר, כמו למשל מד לחץ דם המשולב עם מד סטורציה, ומכשירים נוספים. חשוב מאוד לרכוש מכשיר שיספק את צורכיכם ואשר יאפשר לכם לקבל את כל המידע הרפואי הנדרש לכם.

רוצים לדעת כיצד מבצעים מדידת סטורציה תקינה ומהן הסיבות לסטורציה נמוכה? לחצו כאן לכל הפרטים.

העיקר הבריאות לשירותכם

העיקר הבריאות מציעה מגוון רחב של מכשירי סטורציה מסוגים שונים, לרבות מכשירים המשולבים במכשירים אחרים. כל המכשירים מודדים את רמת החמצן בדם כמו גם את הדופק בצורה מדויקת ביותר, ויש מכשירים אחרים המשלבים גם מד לחץ דם שנותן תמונה מקיפה יותר של המצב.
צוות העיקר הבריאות כאן בשבילכם, וישמח לסייע לכם לבחור את הפולס אוקסימטר המתאים לצרכים האישיים שלכם.

לקבלת מידע נוסף אודות מד סטורציה ומד סטורציה ביתי צרו עמנו קשר טלפוני או דרך האתר ואנחנו נשמח לעמוד לשירותכם.

         

בטרם רכישת מוצר או תכשיר רפואי והתחלת השימוש בו, מומלץ להיוועץ במומחה שירותי בריאות מוסמך לגבי מטרות השימוש במוצר, אופן השימוש בו, תופעות הלוואי והאינטראקציה שלו עם תכשירים רפואיים אחרים. יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש בתכשיר רפואי. המידע באתר העיקר הבריאות אינו משמש חוות דעת או הנחיה רפואית ואינו יכול לשמש תחליף להתייעצות עם רופא / פיזיותרפיסט / תזונאי / מרפא בעיסוק / רוקח ו/או מומחה מוסמך אחר.

כל אחד מספקי המוצרים באתר קובע את עלויות המשלוח בהתאם להחלטתו, ספק המוצרים רשאי לקיים מבצע באתר הכולל זיכוי וביטול דמי המשלוח. במידה וההזמנה כוללת מוצרים מספקים שונים ישלם המזמין דמי משלוח בגין כל הזמנה בנפרד בהתאם להחלטת הספקים השונים.
אין בשיחת הטלפון, לשם רכישת המוצר, משום ייעוץ מקצועי בתחום הנגישות. בכל מקרה של התלבטות לגבי מידת התאמת המוצר אנו ממליצים לקבל יעוץ מקצועי מיועץ נגישות מוסמך.

נבנה ע"י לוגייט טכנולוגיות