מניעת נפילות בבית בגיל המבוגר
מניעת נפילות בבית בגיל המבוגר

מניעת נפילות בבית בגיל המבוגר

אחת הסכנות האורבות לפתחם של אנשים מבוגרים בביתם היא נפילות. אמנם, אפשר ליפול בבית גם בגילאים צעירים יותר, אולם ישנם שני הבדלים מהותיים: כשצעירים יותר נופלים פחות, וכשצעירים יותר – עצמות הגוף חזקות וחסינות יותר. אם לפרט, הרי שכאשר אנשים מבוגרים נופלים בביתם, גם אם לא מדובר בנפילה ממקום גבוה במיוחד, הם עלולים לשבור עצמות, בעיקר את עצם הירך, ולהגיע למצב שבו הם נדרשים להיות מרותקים למיטה ו/או לשבת על כיסא גלגלים. לאור כל זאת, הרי שקיימת סכנה ממשית לאנשים מבוגרים גם מנפילה פשוטה, וחשוב מאוד לדעת כיצד להפחית את הסיכוי להתרחשותה.

קצת עובדות על נפילות בגילאים מבוגרים

  • 1 מתוך 3 אנשים גיל השלישי נופל לפחות פעם בשנה.
  • אחוז גבוה מנפילותיהם של אנשים מבוגרים גורם לשברים.
  • אחוז גבוה מהנפילות מתרחש בבית ולא בשום מקום אחר.
  • הגורמים העיקריים לנפילות בגילאים מבוגרים הם ירידה בראייה ו/או בשמיעה, פגיעה ביציבות הגוף, ירידה בכוח השרירים, נטילת תרופות שתופעות הלוואי שלהן כוללות סחרחורות, פגיעה בשיווי המשקל ועוד.
אבל – יש בהחלט מה לעשות כדי להקטין את הסיכויים לנפילה. לפניכם מספר טיפים למניעת נפילות בבית, או לפחות – להקטנת הסיכוי שהן יקרו:
  • תזונה נכונה– לתזונה יש השפעה משמעותית מאוד על חוזק העצמות שלנו. יש להקפיד לאכול אוכל בריא הכולל את כל אבות המזון, ולהעשיר את הארוחות במוצרי חלב לטובת הגדלת כמות הסידן שתורם לחיזוק העצמות. כמו כן, מומלץ מאוד לאכול מוצרי בשר בקר ועוף כמו גם טחינה, אגוזים וירקות, לטובת העשרת מאגרי המגנזיום והברזל. אם מסיבה כלשהי התזונה לוקה בחסר, כדאי מאוד להיוועץ ברופא בנוגע להשלמת החוסרים בעזרת תוספי תזונה מתאימים. בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה, לטובת פעילות תקינה של הגוף ומניעת התייבשות.
  • פעילות גופנית– כדאי מאוד לכלול פעילות גופנית בסדר היום. כל פעילות גופנית תורמת מאוד לחיזוק השרירים וליציבות הגוף, וכך תורמת גם להפחתת הסיכויים לנפילות. כמובן שבחירת סוג הפעילות צריך להיעשות ביחד עם רופא המכיר את המצב הפיזי של הקשיש, על מנת לתרום לו באמת ולא לחשוף אותו לסכנות נוספות.
  • מיגון הבית– יש היום הרבה מאוד עזרי בטיחות שיכולים לסייע מאוד במניעת נפילות. בין העזרים החשובים הללו ניתן למנות את הבאים:
  • ידיות אחיזה– אחד המקומות העיקריים בהם מתרחשות נפילות בקרב אנשים מבוגרים הוא האמבטיה. המים גורמים לאגן האמבטיה עצמו להיות חלק, וגם הרצפה הופכת חלקה כשיוצאים מהאמבטיה רטובים. לכן, חשוב מאוד להתקין על אריחי החרסינה הצמודים לאמבטיה ידית אחיזה שתאפשר לאדם המבוגר להחזיק את עצמו תוך כדי מקלחת, כמו גם ידית שתאפשר לו לאחוז בה כאשר הוא יוצא מהאמבטיה עצמה. על מנת להבטיח ככל שניתן את יציבותן של הידיות חשוב מאוד לרכוש ידיות אחיזה איכותיות העומדות בכל דרישות התקן ומסוגלות לשאת גם משקלים כבדים.
  • כיסא רחצה– על מנת להקל עוד יותר על פעולת הרחצה ולהפוך אותה לעוד יותר בטוחה, אפשר לרכוש כיסאות רחצה ייעודיים. כיסאות אלה מאפשרים לאדם המבוגר להתקלח כשהוא ישוב על כיסא יציב בתוך האגנית עצמה. בדרך זאת מבטלים כמעט לחלוטין את סכנת ההחלקה שהיא מנת חלקו של אדם מבוגר שמתקלח ללא כיסא רחצה, ומאפשרים לקשיש להתקלח בבטחה.
  • מעקה למיטה– הרבה מאוד אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם עם שברים בעצמות בגלל נפילה מהמיטה. אמנם לא מדובר בנפילה מגובה רב, אולם במצבים בהם העצמות אינן חזקות דיין – גם נפילה מגובה כזה עלולה לגרום לנזקים חמורים. נפילות כאלה ניתן למנוע בדרך פשוטה מאוד – רכישת מעקה למיטה שמתאים לממדיה. היום ניתן להזמין מעקות לכל מיטה קיימת, וכך למנוע מהרבה מאוד נפילות להתרחש.

  • בנוסף לעזרי המיגון הללו, לאנשים קשישים בכלל ובעבור קשישים אשר יציבתם אינה תקינה ואשר מתקשים בהליכה כדאי מאוד לרכוש גם עזרי הליכה. בין העזרים הללו ניתן למנות מקלות הליכה, הליכונים ורולטורים, והבחירה ביניהם צריכה להיעשות על סמך מצבו ויכולותיו של הקשיש.
לסיכום– נפילות בקרב קשישים הן אחד הגורמים העיקריים לשברים בעצמות ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. לכן, חשוב מאוד להקפיד ליישם את כל הטיפים אשר הוזכרו מעלה, החל בשמירה על אורח חיים בריא, עבור ברכישת עזרי הליכה אשר יכולים לשפר את היציבה וכלה במיגון מלא של הבית בהתאם למצב הקשיש.
באתר העיקר הבריאות תוכלו למצוא הרבה מאוד מידע על שיפור הבטיחות והנגישות של קשישים בביתם שלהם, כמו גם הרבה מאוד אביזרים ועזרים אשר יכולים לשפר בצורה משמעותית את איכות חייהם.
 
לקבלת טיפים נוספים בנושא מניעת נפילות בבית ולרכישת מוצרי עזר ומיגון –
צרו עמנו קשר ואנחנו נשמח לספק לכם שירות.
  

                 
חזרה לרשימה
מאמרים נוספים מאמרים נוספים
מנוף הרמה הוא מנוף בצורת זרוע, שאליו מחובר בדרך כלל ערסל מיוחד שניתן להניח מתחת לאדם המוגבל בניידות ולהעבירו בתנוחת שכיבה או ישיבה – על פי הצורך והנוחות. פעולת ההרמה עצמה מתבצעת באמצעות לחיצת כפתור קלה, שמביאה להרמת הערסל מעלה ולכיוון המקום שאליו מעוניינים להעביר את המטופל.
מנוף העמדה הוא מתקן המאפשר לאדם היושב על כיסא גלגלים לאחוז בשתי הידיות שלו ולהתרומם בכוחות עצמו בעזרת כוח חשמלי. ישנם מתקני העמדה לא חשמליים המיועדים בדרך כלל לאנשים שתנועת הידיים שלהם אינה מוגבלת ואשר מסוגלים להרים את עצמם באמצעות כוח השרירים.
מנופי הרמה לחולים סיעודיים, ישנם מספר סוגים של מנופי הרמה, וחשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לבחור את המתקן המתאים ביותר לצורכי המשתמש. בין הסוגים הקיימים היום בשוק ניתן למנות מנופים חשמליים, מנופי העמדה, מנופי הרמה, מנופים משולבים (הרמה + העמדה), מנופים קלים לניוד ועוד
נפילות בקרב קשישים הן אחד הגורמים העיקריים לשברים בעצמות ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. לפניכם מספר טיפים למניעת נפילות קשישים בבית, או לפחות להקטנת הסיכוי שהן יקרו, החל בשמירה על אורח חיים בריא, עבור ברכישת עזרי הליכה אשר יכולים לשפר את היציבה וכלה במיגון מלא של הבית בהתאם למצב הקשיש

בטרם רכישת מוצר או תכשיר רפואי והתחלת השימוש בו, מומלץ להיוועץ במומחה שירותי בריאות מוסמך לגבי מטרות השימוש במוצר, אופן השימוש בו, תופעות הלוואי והאינטראקציה שלו עם תכשירים רפואיים אחרים. יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש בתכשיר רפואי. המידע באתר העיקר הבריאות אינו משמש חוות דעת או הנחיה רפואית ואינו יכול לשמש תחליף להתייעצות עם רופא / פיזיותרפיסט / תזונאי / מרפא בעיסוק / רוקח ו/או מומחה מוסמך אחר.

כל אחד מספקי המוצרים באתר קובע את עלויות המשלוח בהתאם להחלטתו, ספק המוצרים רשאי לקיים מבצע באתר הכולל זיכוי וביטול דמי המשלוח. במידה וההזמנה כוללת מוצרים מספקים שונים ישלם המזמין דמי משלוח בגין כל הזמנה בנפרד בהתאם להחלטת הספקים השונים.
אין בשיחת הטלפון, לשם רכישת המוצר, משום ייעוץ מקצועי בתחום הנגישות. בכל מקרה של התלבטות לגבי מידת התאמת המוצר אנו ממליצים לקבל יעוץ מקצועי מיועץ נגישות מוסמך.

נבנה ע"י לוגייט טכנולוגיות